De bedrijfsadministratie is in goede handen bij Folio
Laagdrempelig, toegankelijk, informeel. Volgens eigenaar William Reulink kenschetsen die drie woorden Administratie- en Bedrijfsadviesbureau Folio. ‘Iedereen kan bij ons binnen lopen. Want iedereen heeft recht op een goed advies en gedegen ondersteuning. Folio biedt uitstekende kwaliteit voor een fatsoenlijke prijs.’Februari 2012. De telefoon staat roodgloeiend bij Administratie- en Bedrijfsadviesbureau Folio. ‘Tja, deze maand krijgen de mensen de blauwe enveloppen van de Belastingdienst weer op de mat’, zo verklaart William Reulink, eigenaar van Folio, de drukte. ‘Dat leidt jaarlijks tot extra stress bij onze klanten en tot extra drukte voor ons.’ Toch zit Reulink de rest van het jaar ook bepaald niet stil. ‘Voor onze klanten houd ik de complete administratie bij. Die bestaat uit: in- en verkoopfacturen, bank- en kasstukken en, indien van toepassing, de salarisadministratie. En natuurlijk maak ik de jaarstukken op. Johan Haafs verzorgt vervolgens de fiscale aangifte.’ Folio adviseert daarnaast klanten over hun bedrijfsvoering en de gekozen rechtsvorm van hun bedrijf. Ook adviseert het kantoor starters over onder meer hun urenadministratie, de verklaring arbeidsrelatie, het bedrijfsplan en verzekeringen.
Stokje overgeven
Tot en met december 2010 stond Haafs nog aan het roer bij Folio. Per 1 januari 2011 heeft echter Reulink de touwtjes in handen. ‘Ik heb het kantoor toen overgenomen van mijn voormalige baas’, lacht hij. ‘Die wilde het vanwege zijn leeftijd wat rustiger aan gaan doen, al is hij nog wel bij de zaak betrokken. Maar nu hak ik de knopen door. Die vrijheid om nog sneller te kunnen schakelen, ervaar ik als erg prettig.’ Reulink zelf werkt ook al bijna vijftien jaar bij Folio; hij bleef er ooit hangen na een stage voor zijn opleiding Bedrijfskunde. En het bevalt hem nog altijd. ‘Ik vind het leuk om de ontwikkelingen bij onze klanten op de voet te volgen’, vertelt hij. ‘Als ik bezig ben met hun primaire stukken – zoals de in- en verkoopfacturen – kan ik precies zien hoe het met hun bedrijven gaat. Op het eind van het jaar vind ik het mooi om te zien tot welk resultaat hun inspanningen hebben geleid. Het geeft me nog altijd een heel voldaan gevoel als de jaarstukken klaar zijn.’ Inmiddels begeleidt Reulink zelf stagiaires.
Aangesloten bij NOAB
Folio is lid van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB) en hanteert de NOAB leverings- en uitvoeringsvoorwaarden. ‘De reglementen van NOAB waarborgen dat wij onze kennis van zaken op peil houden’, vertelt Reulink. ‘We zijn verplicht jaarlijks een aantal uur te besteden aan bijscholing. Dat is in deze branche wel nodig, omdat de regelgeving – zeker vanuit de Belastingdienst – voortdurend verandert. De aansluiting bij de NOAB garandeert bovendien dat Folio toegang heeft tot een netwerk van specialisten, waarbinnen alle kennis binnen het vakgebied voorhanden is.’
Voor mkb en zzp
Reulink vertelt dat de meeste van de klanten van Folio zich nog aardig redden, ondanks de economische tegenwind die ook de regio Arnhem-Nijmegen – waar Folio vooral werkzaam is – beslist niet onberoerd laat. ‘We werken vooral voor het midden- en kleinbedrijf en voor zzp’ers’, vertelt hij. ‘Onder onze klanten bevinden zich veel stukadoors, schilders, klussenbedrijven. Die zien hun omzetten misschien wel iets teruglopen, maar hebben nog steeds voldoende werk. Sterker nog: sommigen profiteren van de crisis. Veel mensen die in betere tijden misschien wel voor een verhuizing hadden gekozen, kiezen er nu immers voor hun woning te verbouwen. En dat betekent werk aan de winkel voor de bouwbranche.’ Folio werkt ook voor de detailhandel, stichtingen, artsen en zelfstandige zorgverleners en de kinderopvangbranche. Bovendien wordt de belastingaangifte van particulieren verzorgd. Reulink vertelt dat veel van de klanten al jarenlang bij het kantoor zijn, ‘al is er ook altijd wel natuurlijk verloop’, zegt hij. ‘Sommigen stoppen met hun bedrijf, anderen starten en kloppen voor het eerst bij ons aan. Vaak weten ze ons te vinden via mond-tot-mondreclame. Rechtstreeks zullen klanten zelden tegen je zeggen dat ze blij met je zijn, maar van die nieuwe klanten hoor je dan wel dat er lovend over je gesproken wordt. En dat ze daarom naar jou toekomen.’ Ander sterke punten van Folio zijn volgens Reulink de informele sfeer die er op het kantoor heerst en de goede prijs-kwaliteitverhouding. ‘Bovendien hebben we veel voor onze klanten over. Als het nodig is, lopen we een stapje harder. En ze mogen ons bij wijze van spreken in het weekend nog bellen. Er heerst zeker geen negen-tot-vijf-cultuur.’
Toekomstplannen
De komende periode wil Reulink benutten om nieuwe werkzaamheden beter in de vingers te krijgen. ‘De meeste taken deed ik voorheen al wel, maar sinds ik eigenaar ben van Folio zijn er ook nieuwe werkzaamheden bijgekomen’, legt hij uit. ‘Daar wil ik een zekere routine in krijgen. En natuurlijk moet de omzet op peil blijven. Lukt dat allemaal, dan wil ik me daarnaast meer gaan toeleggen op het online boekhouden. Uiteraard werk ik zelf met gespecialiseerde softwarepakketten, maar deze wil ik nu ook aan klanten gaan aanbieden. Met zo’n pakket, waarmee ze bijvoorbeeld direct hun facturen kunnen inboeken, kunnen ze veel eenvoudiger in de gaten houden hoe hun onderneming reilt en zeilt. En ik kijk dan op afstand mee.’ Om de klanten te leren met de pakketten te werken, overweegt Reulink cursussen te gaan geven. Verder is hij van plan de klantenkring nog wat verder te gaan uitbreiden. Op termijn wil hij daarom ook nieuw personeel in dienst gaan nemen. ‘Het is niet mijn plan om Folio te laten uitgroeien tot een hele grote onderneming, want dan kun je klanten niet meer dezelfde laagdrempeligheid en vertrouwelijkheid bieden die ons nu wel kenmerken’, zegt hij. ‘Maar een of misschien twee personen erbij zou mooi zijn.’
Verschenen in: Kijk op Oost Nederland (2012).